Reklama
Vítejte v byznysu, kde uspět může každý.
Menu

Úzkost vs. trading

O úspěchu

Úzkost z podání výkonu je obecná příčina zániku disciplíny. Vzniká při pochybování o úspěchu, což následně odpoutává jedince (sportovce, manažera, tradera, investora) od samotného výkonu. Klasickým příkladem je "zaseknutí se" při veřejném projevu nebo zvýšená nervozita v rozhodujících sportovních okamžicích.

V daných situacích si jedinci obvykle všímají svého vnitřního neklidu, z čehož pak začínají mít obavy. Tato úzkost spouští cyklus, ve kterém se soustředíme hlavně na neklid, což veda ještě k většímu zneklidnění. To následně odpoutává pozornost od výkonu.
Když se nachází v této úzkosti trader, bude se pak spíše klonit k napravení svého emočního stavu, než k tomu, aby řádně spravoval svůj kapitál. Při tradingu pod nátlakem může obchodník například předčasně uzavřít nejztrátovější pozice, protože proces pozorování kolísání zisků a ztrát se pro něj stává příliš stresujícím. Úzkost z podání výkonu se může projevit také v situacích, kdy obchodníci nedokážou "stisknout spoušť" u aktuálních obchodních signálů.

Obecná moudrost říká, že obchodníci by se měli zaměřit na samotný proces obchodování a ne na pozorování zisků a ztrát. Toto pravidlo všeobecně vychází do značné míry z potřeby snížit tlak při obchodování. Další možností, kterou využívají profesionální obchodníci, jsou časté pauzy od monitorů, aby nebyli pohlceni zdary či nezdary svých pozic. Během těchto přestávek jsou užitečná především meditační a relaxační cvičení.

Nejužitečnějšími technikami pro ovládání úzkosti z podání výkonu jsou kognitivní behaviorální metody. Zejména ty, které využívají metody zpětné vazby. Základem je tzv. biofeedback, neboli biologická zpětná vazba. Jednoduše řečeno, biofeedback je monitorování a řízení fyziologických projevů organismu (vyšší krevní tlak, teplota těla, pocení atd.) za účelem uklidnění a soustředění. Jedinec se vystavuje stresujícím situacím, ve svých představách nebo i v reálném životě, a pomocí cvičení, zaměřených na udržení klidu a pozornosti, se uklidňuje a zbavuje stresu. Biofeedback mu pak dává jasné údaje o tom, jak úspěšný ve cvičeních je. Každý se tak může naučit, jak zachovávat klidnou hlavu za jakýchkoliv podmínek.

V situacích, v nichž mají lidé vysokou úroveň stresu hned od začátku, mohou být výše zmíněné techniky pro vypořádání se s obavami a úzkostmi nedostatečné. Konzultace s lékařem může být v takovýchto případech užitečná. Lékař může předepsat tzv. beta blokátory pro snížení fyziologického vzrušení. Přestože je tato praxe často využívaná v jiných oborech, např. u umělců. Pro trading bych ji rozhodně nedoporučoval. Než se dostat do situace, kdy budete brát prášky, to raději zvolte něco jiného než je trading. Např. méně stresující investování do fondů, nemovitostí apod.

Závěrem bych chtěl říci, že obchodníci vidí často jako příčinu nezdaru nedostatek disciplíny. Na vině tak může být právě tlak při podávání výkonu. Protože ani příprava obchodních plánů v dobrém rozpoložení (když jste klidní a soustředění), nevede k potřebným výkonům, pokud je vykonáváte v opačném, negativním stavu (tj. v rozptýlení a stresu). Dobrá zpráva je, že ve většině případů lze úzkost při výkonu překonat pomocí pravidelných cvičení spojených s ovládáním stresu.

Čtěte také:
Intermarket analýza: Bude pokračovat mohutný uptrend na euru?
Jimmyho týdenní Forex výhled 28.8.-1.9.2017
GBPUSD se blíží ke svému Volume supportu

Ohodnoťte článek
Sdílejte článek
Úzkost vs. trading
Reklama