Jak obchodovat strategii Návrat k průměru
V tomto článku se zaměříme na populární obchodní strategii nazvanou Návrat k průměru. Myšlenka této strategie spočívá v tom, že po výrazné odchylce (růstu nebo poklesu) má cena tendenci se vracet k průměru.
Na čem je strategie Návrat k průměru založena
Tato strategie je založena na populárním statistickém konceptu Regrese k průměru. Tato teorie, vyjádřená statistikem Francisem Galtonem, uvádí, že po extrémních odchylkách obvykle následuje regrese k normálním hodnotám. Galton svou teorii podpořil výzkumem některých lidských fyzikálních vlastností.
Ve světě financí návrat k průměru předpokládá, že cena aktiva (nebo ziskovost) má tendenci se časem normalizovat. Pokud je aktuální tržní cena vyšší než průměr, očekáváme, že v budoucnu poklesne, a když bude podprůměrná, počkáme, až poroste. Jinými slovy, tato strategie je založena na očekávání, že po určité odchylce od průměru se k němu cena stejně vrátí.
Koncept Návratu k průměru zrodil celou řadu podobných obchodních strategií používaných pro všechny druhy finančních instrumentů. Odchylku ceny od středních hodnot obvykle ukazují různé technické indikátory.
Výhody a nevýhody strategie Návrat k průměru
Stejně jako kterákoli jiná má strategie Návratu k průměru své výhody a nevýhody.
Výhody jsou:
- strategie funguje dobře při pohybu trhu do strany (range), když na trhu není jasný up- nebo downtrend;
- poskytuje mnoho obchodních příležitostí. Trhy obvykle trendují asi 30% času, zatímco 70% času nějakým způsobem konsolidují, což je pro strategii ideální;
- pozice jsou drženy krátce, na rozdíl od trendových strategií.
Nevýhody jsou:
- když se na trhu rozvine silný trend, strategie dává signály proti němu, což by mohlo vést ke ztrátám, pokud bude trend pokračovat bez korekce a nikdy se nevrátí ke střední hodnotě;
- zisk na obchod je menší než v trendových strategiích;
- strategie nebere v úvahu nové informace, které by mohly změnit dlouhodobý odhad instrumentu. Například pokud společnost zkrachuje, její akcie mohou klesnout a nikdy se nevrátit k průměrné ceně.
Vhodné nástroje
K poskytování signálů používá strategie Návrat k průměru trendové indikátory, oscilátory a jejich kombinace. Oscilátory jako RSI nebo Stochastic pomáhají zjistit, zda je instrument překoupen nebo přeprodán. Mohou navrhnout vstupní úrovně, když se zaměřujeme na obchodování návratu k průměru.
Trendové indikátory ukazují aktuální stav trhu - ať už trenduje nebo se pohybuje do strany. Nejoblíbenějšími trendovými indikátory jsou různé klouzavé průměry a komplexní indikátory na jejich základě. Posuzují aktuální trend a to, jak se cena vzdálila od průměru. Také navrhují úrovně pro výběr zisku. Například MA (200) může sloužit jako dlouhodobý orientační bod.
Příklady obchodování podle strategie Návrat k průměru
Jak jsme uvedli výše, existuje spousta variant strategie Návrat k průměru v závislosti na tom, které indikátory používají. Obchodník může použít kombinaci jednoduchých trendových indikátorů a oscilátorů nebo si vzít oblíbený komplexní indikátor. Příklady, které budeme dále prezentovat, jsou založeny na kanálovém indikátoru zvaném Bollinger Bands.
Indikátor Bollinger Bands se zobrazuje přímo v cenovém grafu. Horní a dolní linie indikátoru tvoří jakýsi cenový kanál, ve kterém cenový graf spočívá většinu času. Pro krátkodobé obchodování návratu k průměru můžete použít odrazy od horní a dolní linie indikátoru, od kterých se cena vrací zpět k linii průměru.
Signál ke koupi
- Trh se pohybuje v cenovém rozpětí nebo ve slabém uptrendu.
- Cena klesne k dolní hranici kanálu a odrazí se od něj nahoru. Je žádoucí potvrzení odrazu svíčkovou formací nebo patternem Price action.
- Otevřeme buy pozici a umístíme Stop Loss za lokální minimum.
- Uzavřeme zisk, když cena dosáhne linie průměru indikátoru.
Signál k prodeji
- Trh se pohybuje do strany nebo ve slabém downtrendu.
- Cena stoupá k horní hranici kanálu a odráží se od něj směrem dolů. Je žádoucí potvrzení odrazu svíčkovou formací nebo patternem Price action.
- Otevřeme sell pozici a umístíme Stop Loss za lokální maximum.
- Uzavřeme zisk, když cena dosáhne linie průměru indikátoru.
Závěr
Návrat k průměru je populární obchodní strategie založená na konceptu regrese k průměru nebo na myšlence, že se cena po určité odchylce vrátí k průměru. Tato strategie funguje dobře v dobách konsolidace, ale může způsobit ztráty v silném trendu, kdy se cena nemusí nikdy k průměru vrátit.
Tým RoboMarkets
info@robomarkets.cz
+420 800 088 482
https://www.robomarkets.cz/
Upozornění na rizika:
- Tento materiál a informace v něm obsažené slouží pouze pro informační účely a v žádném případě by neměly být považovány za poskytování investičního poradenství pro účely zákona o investičních společnostech 87 (I) 2017 Kyperské republiky, nebo jakoukoli jinou formu osobního poradenství nebo doporučení, která se týká určitých typů transakcí s určitými druhy finančních nástrojů.
- Minulá výkonnost není spolehlivým ukazatelem budoucích výsledků nebo budoucího výkonu.