Vítejte v byznysu, kde uspět může každý.
Menu
Zavřít

Jak obchodovat patterny M a W Arthura A. Merilla

Očima brokerů, Strategie

Ve většině případů se analýza redukuje na hledání opakovaných vzorců v cenových grafech. Mohou to být jednoduché vzory, jako je trojúhelník nebo vlajka, nebo složitější vzory, jako jsou Dargon nebo Wolfovy vlny. Všechny tyto vzorce však spojuje jasná cenová struktura.

Arthur Merrill, hrdina tohoto článku, nazval své vzorce „vlnovými strukturami“. Název je spojen s popularitou Dow teorie, která popisuje pohyby cen podobné vlnám. Mimochodem, populární Elliottovy vlny jsou založeny na této teorii.

Jak víme, jakékoli hledání vzorců může být subjektivní a pouze 5 z 10 obchodníků si všimne úplného vzorce. Pokud však mluvíme o matematických vzorcích, 10 z 10 obchodníků uvidí stejné signály.

Merrill se pokusil najít stejnou logiku v grafických strukturách, protože mnozí se dříve či později vrátili zpět k hledání vzorů v grafu. Nakonec vybral 32 grafických vzorů a rozdělil je mezi dvě skupiny: 16 vzorů ve tvaru M a 16 ve tvaru W. Naznačují konec vzestupného nebo sestupného trendu, které se zrcadlově odráží.

Historie Merrillových patternů

Za prvního, kdo se pokusil popsat tyto vzorce se považuje finančník Robert Levi. V roce 1971 začal studovat pěti bodové cenové vzorce a snažil se je strukturovat, ale nedokončil studium, protože tyto vzorce byly příliš hojné (asi 2 000 patternů).

Levi od této myšlenky upustil a deset let zůstala netknutá. Na začátku roku 1980 Arthur Merrill znovu začal studovat vzorce, což vedlo k vyčlenění a strukturování pěti bodových vzorců níže.

Proč se jim říká M a W?

Merrill založil studované vzory na jejich podobnosti se dvěma písmeny - M a W. Není v tom žádný skrytý smysl.

To je důležité mít na paměti, protože klasické vzorce mají také tvary M a W, ale ty mohou naznačovat směr budoucí pozice, zatímco Merrillovy vzory nenásledují stejnou logiku.

Například vzor Double Top ve tvaru písmene M signalizuje prodej, zatímco vzor ve tvaru W Double Bottom signalizuje prodej. Tento jednoduchý princip se nicméně nevztahuje na Merrillovy vzorce.

Jak obchodovat s tolika patterny

Pokud jsou vzory plně zrcadlové, takže pouze 16 z 32 je jedinečných, ukážeme si pouze, jak používat M tvary. Pro tvary W jsou pravidla stejná, ale obrácená. 

Pokud například kupujeme na základě patternu M1, tak podle obráceného patternu W16 uvažujeme o prodeji. Nenechte se tedy odradit velkým počtem vzorců. Ve skutečnosti jich není 32, ale 16. V tomto článku se podíváme na všechny patterny a porovnáme je se vzory z klasické technické analýzy. 

M1 a W16

Poslední bod patternu M1 odráží konec poklesu, ale autor říká, že to není ani tak bod zvratu, ale spíše bod extrémní přeprodanosti. Pokud jde o klasickou technickou analýzu, je tato podobná obratovému patternu Wedge.

Zde také sledujeme trend- obrat po proražení patternu. Chce-li obchodník umístit ziskový cíl, vypočítá výšku patternu a změří tuto vzdálenost od bodu proražení.

M2 a W15

V patternu M2 se cena pohybuje v jakémsi sestupném zigzagu, po kterém se objeví vzestupný zigzag. Obchodník nečeká na obnovení maxima jako u M1. Tento pattern je podobný patteru Obrácená Hlava a ramena z klasické technické analýzy. Na obrázku je pravé „rameno“ poměrně nízko, ale stále zůstává příkladem patternu. Chce-li obchodník odhadnout cíl, změří pattern a umístí cíl co nejvíce bodů od bodu proražení „krku“.

Také při sestupném pohybu, když cena nedokáže vytvořit nové minimum pod předchozím, ale vytvoří nové maximum nad předchozím, trend se obrátí. To je povaha trhu. Takže i když je vaše chápání patternu zjednodušené, mějte vždy na paměti potenciál obrácení trendu, když cena nemůže jít víc dolů a prorazí nejbližší maximum. 

M3 a W14

M3 je považován za druhý oblíbený Merrillův vzor. Zde cena obnovuje minimum před potenciálním obrácením nahoru. V moderním obchodování je to podobné jako u Wolfových vln nebo u patternu Three Indians.

Chce-li obchodník nastavit cíl, nakreslí linii skrz první Low a druhé High. Jak vidíte, dotkne se klesající linie suppotu, po které se očekává obrácení aktuálního trendu. Autor podotýká, že se rozhodně jedná o klesající trend, ale ne tak silný jako v M1.

M4 a W13

Tato struktura podobná vlně více připomíná klasický reverzní pattern Obrácená hlava a ramena s „rameny“ na víceméně jedné úrovni. Obchodníci nejčastěji nakupují z pravého „ramene“.

Všimněte si, že v tomto případě se nevytváří nové Low, zatímco cena prorazí nejbližší High. Abychom stanovili cíl, změříme výšku patteru od bodu proražení „krku“. 

M5 a W12

M5 je expandující formace na cenovém grafu. Výkyvy patternu začínají od samého začátku a zvětšují se až do konce. Jak je vidět na obrázku, cena skutečně ukazuje jak nová maxima, tak minima. Současně, když se vytvoří nové low, tak se cena odrazí od linie supportu výše.

Cílem růstu může být linie zakreslená skrz dvě Highs. V klasické technické analýze se tento pattern nazývá Expandující formace nebo Expandující trojúhelník. Obchodníci nemají tento pattern rádi, protože je obtížné ho obchodovat a volatilita při jeho tvorbě je vysoká. 

M6 a W11

Pattern připomíná nepravidelný pattern Obrácená Hlava a ramena, protože jeho „krk“ je nakloněn nahoru. V klasickém patternu musí „krk“ jít s trendem, který v tomto případě klesá. V současné struktuře však můžeme předpokládat formování sestupné Wolfovy vlny.

Autor nedoporučoval nákup podle tohoto patternu, i když ve většině případů cena skutečně stoupá. Chce-li obchodník nastavit cíl, můžete zakreslit linii skrz dvě Highs, což bude bod, od kterého se očekává odraz ceny níže. 

M7 a W10

Cenová struktura M7 je Motýl z harmonického obchodování podle Fibonacciho úrovní. V případě Merrillova patternu nepřidáváme úrovně, místo toho se díváme jen na graf. Cílem jsou obvykle první a druhá maxima.

M8 a W9

M8 začíná strmým pohybem nahoru, následovaným zigzagem dolů, který však neobnovuje minima. Jakmile cena prolomí maximum, můžeme si být jisti, že pohyb nahoru bude pokračovat. Trochu to může připomínat pattern Hlava a ramena.

Chce-li si obchodník však být jistý strukturou, musí vidět pohyb vlevo. Pokud je pravé „rameno“ mnohem nižší než levé, znamená to, že prodejci jsou slabí a cena pravděpodobně poroste. Chce-li obchodník nastavit cíl, změří výšku patternu od „krku“. 

M9 a W8

V harmonickém obchodování se M9 nazývá Žralok. Je to stoupající zigzag, následovaný poklesem a obnovením minima. Harmonic obchodníci očekávají tento bod na 1,13% Fibo. Po takovém poklesu může obchodník očekávat růst k minimu, které leží mezi dvěma maximy. To bude dokončení patternu.

M10 a W7

M10 také připomíná nepravidelný pattern Obrácená hlava a ramena, kde obchodníci neočekávají proražení „krku“, ale odraz od něj. Nebo tato struktura předpokládá vytvoření sestupné Wolfovy vlny, v takovém případě obchodník také nakreslí linii rezistence přes dvě Highs a počká, až k ní poklesne cena. Chce-li obchodník nastavit cíl, zakreslí linii mezi první High a Low, od které bude cena růst.

M11 a W6

Na první pohled vypadá M11 podobně jako M10 a jeho protějšky z klasické technické analýzy. Ale ve skutečnosti je M11 patternem 5-0 z Harmonic trading. Jak vidíte, cena vytvoří Low, poté výrazně roste a koriguje. Obchodník zakreslí vzestupný kanál a uvidí, kde končí korekce. Pokud cena otestuje tuto hranici, může si být jistý, že růst bude pokračovat. Cílem růstu je proražení lokálního High.

M12 a W5

Tento pohyb cen je také podrobně popsán v Harmonic trading a nazývá se Bat. Korekce má skončit na 88,6% Fibo. Cílem růstu je první a druhé High.

M13 a W4

M13 je nejjednodušší symetrický trojúhelník. Takovýto pattern je zpravidla proražený skutečným trendem. Obchodníci nejčastěji začínají nakupovat již uvnitř patternu a otevírají nové pozice při proražení horní hranice patternu. Cílem růstu je výška trojúhelníku měřená od bodu proražení.

M14 a W3

M14 je velmi podobný M9, ale v jeho případě cena neobnovuje minimum. Můžeme také říci, že se zde tvoří Žralok. Zatímco u M9 očekáváme, že se cena odrazí od 1,13%, v M14 by se měla odrazit od 88,6% Fibo.

M15 a W2

M15 velmi dobře popisuje Bryce Gilmore. Ten ho charakterizuje jako pattern 1-1 na slabém trhu, protože cena klesne pod Low. Pokud je trend silný, může se stát, že korekce nedosáhne úrovně supportu.

Chce-li obchodník najít bod odrazu nahoru, zakreslí vzestupný kanál. Cílem růstu je zde první pohyb od Low k High, který obchodníci měří od bodu očekávaného růstu. 

M16 a W1

M16 je vlnová analogie Gilmorovi 1-1, jen to naznačuje silný trend. Zde může obchodník také zakreslit vzestupný kanál a počkat, až bude otestován jeho spodní okraj, což bude znamenat další růst ceny. Chce-li obchodník nastavit cíl, vezme vzdálenost od Low k prvnímu High a změří ji od bodu očekávaného růstu.

Závěr

Arthur Merrill ukázal celou řadu zajímavých patternů. To samozřejmě nejsou všechny vzorce, které existují, ale jejich velká část. Některé vypadají klasicky, například jako Hlava a ramena nebo Trojúhelník. Další patterny, jako třeba Wolfovy vlny, Butterfly nebo Shark, byly popsány později s mnoha pozměňovacími návrhy jiných autorů. 

Někteří říkají, že cenové patterny fungovaly a nadále budou fungovat pouze kvůli psychologii hráčů na trhu, kteří jsou poháněni chamtivostí a strachem. Aktiva a trhy se mohou změnit - psychologie zůstává. 

Merrillovy vzorce byly popsány již v roce 1980 a trojúhelníky, které se pravidelně objevují na relativně mladém trhu, jen potvrzují, že historie se opakuje. Obchodník nepotřebujete znát všechny patterny, pouze dva tři, abyste si byli jistý v jakémkoli stavu trhu.

Tým RoboMarkets
info@robomarkets.cz
+420 800 088 482
https://www.robomarkets.cz/

Upozornění na rizika:

  1. Tento materiál a informace v něm obsažené slouží pouze pro informační účely a v žádném případě by neměly být považovány za poskytování investičního poradenství pro účely zákona o investičních společnostech 87 (I) 2017 Kyperské republiky, nebo jakoukoli jinou formu osobního poradenství nebo doporučení, která se týká určitých typů transakcí s určitými druhy finančních nástrojů.
  2. Minulá výkonnost není spolehlivým ukazatelem budoucích výsledků nebo budoucího výkonu.
Ohodnoťte článek
Sdílejte článek
Jak obchodovat patterny M a W Arthura A. Merilla
Reklama