Vítejte v byznysu, kde uspět může každý.
Menu

Bitcoin jde do čtvrtého ročníku. Jaké předměty ho po halvingu čekají?

FX NEWS

Čtvrtý ročník je maturitní. Bitcoin už má za sebou celou řadu předmětů. Z některých prošel těšně, u jiných to bylo s přehledem na výbornou. Nyní ho čekají zkoušky ze čtyř maturitních předmětů – z matematiky, zeměpisu, ekonomie a výtvarné výchovy. Na něco se už učit ani nemusí, jinde bude potřeba hodně zabrat.

Pozdě večer 11. května 2020 prošel Bitcoin již třetím halvingem, tedy okamžikem, kdy se snižují odměny tzv. těžařům, které je motivují k zabezpečování sítě. Díky tomu klesla inflace, tedy nárůst množství bitcoinů, na 1,7 %. Mimochodem, takhle nízký nárůst peněžní zásoby jsme v České republice nikdy nezažili. Ve Spojených státech rostla za posledních 50 let peněžní zásoba o méně než 2 % pouze ve dvou letech (1993 a 1994).

Bitcoin vždy se vstupem do dalšího ročníku svou inflaci snižuje. Do prvního nastoupil se vznikem v roce 2009. První halving poslal Bitcoin do druhého ročníku v roce 2012. A jak to v druhém ročníku bývá, už se trochu rozkoukal a začala zábava. V roce 2013 cena Bitcoinu vystřelila raketově až nad 1000 dolarů za minci, jen aby se spolu s pádem tehdy největší online burzy zhroutila na 200 dolarů. Do třetího ročníku postoupil Bitcoin s druhým halvingem v roce 2016. A netrvalo to dlouho a opět se cena podívala na vrchol, tehdy na zhruba 20 tisíc dolarů za kus. Ale ani tam Bitcoin nevydržel.

Třetí halving nastal v noci z 11. na 12. května 2020. Bitcoin postupuje do čtvrtého ročníku a očekávání jsou obrovská. Stane se to samé, co po minulých dvou vysvědčeních? Anebo to tentokrát bude jiné?

Tak nebo tak, Bitcoin má před sebou v maturitním ročníku skutečnou zkoušku z dospělosti. Přežil prvotní nástrahy, a i když to někdy na vysvědčení z některých předmětů nebylo slavné, dohnal to u jiných a celkově prošel. A nejenže prošel, skoro každého překvapil, patrně i rodiče, pokud to měli možnost sledovat.

Pojďme se společně podívat na to, co bude muset Bitcoin absolvovat, aby úspěšně odmaturoval.

Matematika: Levou zadní

V jedné věci Bitcoin už od prvního ročníku exceloval. Nejenže dostával samé jedničky, ale vyhrál i dobrovolné soutěže, olympiády a už během studia předmět začal sám vyučovat. Bitcoin se stal premiantem v matematice. O tom není žádných pochyb. Všichni ostatní spolužáci od něj opisují a ani tak nejsou schopni dosáhnout jeho výkonu. Neexistuje žádných pochyb, že by Bitcoin nebyl geniální kombinací kryptografických myšlenek, od asymetrického šifrování přes hashovací funkce až po časová razítka.

Na maturitu z matematiky se nebude muset připravovat. Tu a tam si Bitcoin rád skrze masy programátorů opraví drobnou a nedůležitou chybu. Opravy drobných chybek a vylepšení má ale každý software. Někdy Bitcoin vykročí mimo zajeté koleje a vyzkouší celou vlastní teorii, jako je tomu v případě Lightning Network.

Tak nebo tak, matematiku má Bitcoin v malíčku. Zaměřit by se měl na jiné předměty a u matematiky jen nepolevit z pevných základů, které mu vštěpili rodiče.

Zeměpis: Bude potřeba zabrat na jihu

V zeměpise byl Bitcoin vždycky trojkař. Už od prvního ročníku se mu dařilo poznávat města v Evropě a v Severní Americe. Později si osvojil i jih Brazílie, Kolumbii nebo vybrané země z východní Asie. V jednom divokém období dobře poznal Venezuelu. Stále ale většina světa chybí.

Podle serveru coinmap.org Bitcoin poznal zhruba 20 tisíc míst, ale jen naprosté minimum z nich je v Africe. Minimum je v arabských zemích nebo v bývalých zemích Sovětského svazu.

Bitcoin lákají spíše bohaté země a takovou Českou republiku zná téměř dokonale. Pokud chce odmaturovat na jedničku, má nyní čtyři roky na to, aby poznal i chudý svět. Má mu co nabídnout. Obyvatelé zemí třetího světa potřebují alternativní peníze mnohem více než my.

Bude to ale složité. Učení se zeměpisu Bitcoin baví a každé další poznané místo náležitě oslavuje. Nicméně je to pro něj náročný a zdlouhavý proces. Poznávat svět bude patrně muset ještě dlouho po maturitě.

Pokud by ale chtěl někde zabrat a nevěděl, co s časem, určitě by to mohlo být právě tady. I tak ale patrně odmaturuje, i když ne na výbornou. Když nastupoval do školy, nikdo by ani náhodou nepředvídal, že bude v zeměpise trojkař. Matematika byla jasná, ale ze zeměpisu neuměl vůbec nic a trvalo mu roky, než poznal alespoň pár zemí. Trojka je tedy v současnosti úspěch, i když je na čem pracovat.

Ekonomie: Skvělé znalosti, jenom se vymáčknout

Bitcoin má potenciál být nejlepším ekonomem široko daleko. Má neuvěřitelné znalosti měnové politiky a je expertem přes teorii her. Po večerech vyhrává na pivu se spolužáky jednu debatu za druhou. Přečetl obrovské množství knih, a přestože nejsou jeho názory mainstreamové, dokázal o nich přesvědčit víc lidí než profesoři ekonomie za desítky let. Je to ale málo.

Během zkoušení zápasí s vyjadřováním a dostává trojky. Má problémy poslouchat argumenty druhých a vymýšlí si teorie, které mu spolužáci hltají, ale učitelům jsou k smíchu. Když ho opraví, nechce své chyby přiznat. Je tvrdohlavý, namyšlený a má být proč. Ale u zkoušky jen znalosti nestačí. Bude se muset naučit lépe vyjadřovat.

Často se mu stává, že argumentuje při zkoušce ideologicky a ne ekonomicky. Na tom by nebylo nic špatného, ale zkoušen je z ekonomie. Hledá alternativy, ale učitelé je nechtějí slyšet, když správně nepoužívá zavedené termíny.

Bitcoin se bude muset naučit mluvit s učiteli. Naučit se trochu pokoře, přestože je pravda, že toho ví možná víc než oni. Chápe, jak vznikají peníze, co to dělá v ekonomice a proč bychom měli chtít změnu. Dokud si u toho ale bude z nedbalosti plést nabídku s poptávkou a bude učitelům odsekávat, odejde s trojkou.

Výtvarná výchova: Zatím umí sotva držet štětec

Pro někoho je to nejjednodušší předmět ze všech, ale pro Bitcoin je to noční můra. Bitcoin dobře ví, že pokud chce být v budoucnosti úspěšný, bude muset zapojit kreativitu, a tak se přihlásil k maturitě z výtvarné výchovy.

V prvních třech ročnících se nenaučil skoro nic. V prvním ročníku přestal kreslit propiskou křížky (i když rodiče a první kamarádi to zbožňovali a dodnes mají tyto kresby vystavené) a začal používat alespoň pastelky. Najednou jeho obrazům začali rozumět i další lidé, ale část jen předstírala a zbytek byli zapálení umělci hledající avantgardu.

Aby Bitcoin dokázal své pocity a myšlenky vyjádřit širokému publiku, bude se muset naučit pořádně držet štětec, namíchat krásné barvy a umět překlopit to, co vidí jen on a pár dalších, na plátno pro laickou veřejnost. Umění nemusí být krásné, ale lidé musí mít pocit, že mu rozumí.

Do Bitcoinu zatím skoro nikdo nevidí. On svým obrazům rozumí, ale veřejnost na ně kouká a bojí se je vůbec poznávat. Je to divoké, jde z toho strach, vypadá to jako neuspořádaně napatlané vrstvy barvy bez jakéhokoliv cíle. Proč je tady červená? A tady kolečko? A tady díra v plátně? Lidé si kladou otázky a nedostávají odpovědi.

Někteří učitelé se domnívají, že jde o vysoké umění, ale pak zjistí, že sám Bitcoin neví, proč to dělal. A někdy zjistí, že smíchal červenou a černou jenom proto, že má obě barvy rád.

Jestli může Bitcoin u maturity z něčeho propadnout, je to výtvarná výchova. I přes geniální matematiku, průměrný zeměpis a odvážné, i když arogantní znalosti ekonomie se mu nemusí podařit projít dál, pokud nezapracuje na svých uměleckých vyjadřovacích schopnostech. Je to nepřístupné, zavřené samo do sebe. Pár obrazů dává kolemjdoucím smysl, ale jakmile vidí celou výstavu, kroutí očima a chtějí ven. To nesmí dopustit.

Na chvíli na chyby můžeme ale zapomenout a přejme teď Bitcoinu všechno nejlepší k postupu do dalšího ročníku. A držme palce k maturitě. Nejlepší ale je, že mu sami můžeme v některých předmětech pomoc. Uvidíme za čtyři roky, jestli to vyšlo. 

Ohodnoťte článek
Sdílejte článek
Bitcoin jde do čtvrtého ročníku. Jaké předměty ho po halvingu čekají?