Vítejte v byznysu, kde uspět může každý.
Menu
Zavřít

Oblast hodnoty

Zkratka VA pochází z anglického názvu Value Area. Je to oblast, která pokrývá od POC vzdálenost jedné standardní odchylky nahoru a dolů. Vše vychází z teorie Gaussovy křivky.


Ve vzdálenosti jedné standardní odchylky od POC nahoru získáme hodnotu VAH (Value Area High). Česky bychom tento termín mohli přeložit jako nejvyšší cenu oblasti hodnoty. Ve vzdálenosti jedné standardní odchylky od POC dolů, získáme hodnotu VAL (Value Area Low). To bychom česky mohli volně přeložit jako nejnižší cena oblasti hodnoty.

VA uvádím jako druhou v pořadí co se týče důležitosti pro obchodování. Je to logické i z toho pohledu, že hodnoty VAH i VAL vycházejí z umístění POC. Nejdříve tedy získáme POC (cenovou hladinu, kde proběhl nejvyšší počet obchodů) a z něj teprve algoritmus vypočítává jednu standardní odchylku nahoru a dolů.

Oblast hodnoty vnímám jako válečnou linii, kde bude probíhat významnější bitva mezi nakupujícími a prodejci. Pokud bychom si to vztáhli POC a VA do všedního života, tak POC je doporučená maloobchodní cena, za kterou si největší počet zákazníků koupí produkt. Prodejce však může mít různé motivy pro změnu ceny. Většinou to bude změna ceny níže, protože potřebuje přeměnit skladové zásoby na hotovost. Aby se rychleji zbavil zboží, o něco málo sníží cenu, a tím přiláká nakupující.

Při velkém náporu nových zákazníků, nebo snížení zásob pravděpodobně cenu navýší, aby naopak snížil zájem nakupujících. Kdybychom sebrali data od různých prodejců, zjistili bychom, že 75% všech jejich výrobků se prodalo v oblasti, která je vzdálená 1. standardní odchylku od doporučené ceny.

Stejně jako v životě nebudete chtít nakupovat draho, nebo prodávat levně. Budete chtít prodat či nakoupit za férovou/nejvíce obvyklou cenu (POC). Když budete obchodník s čímkoliv, tak se budete snažit nakupovat u VAL a prodávat u VAH. A všechno je to o objemu. Když např. autosalon z nějakého důvodu navýší cenu vozu k úrovni VAH, přiláká menší množství potencionálních kupců (nízké objemy). Jakmile začne cenu snižovat směrem k doporučené ceně (bude růst počet zájemců o nákup nového vozu).

Aukční proces a oblast hodnoty najdete skutečně všude. Svým způsobem jej jaksi instinktivně vnímáme a díky MP máme možnost si to zobrazit i na finančních trzích, které chceme obchodovat.