Reklama
Vítejte v byznysu, kde uspět může každý.
Menu

Analýza trhu je základ

FX Průvodce

Nejčastěji se setkáte se dvěma typy analýz trhu, které můžete využít pro sestavení vlastní strategie v obchodování. Prvním typem je analýza fundamentální, druhým pak analýza technická. Do základního rozčlenění počítám osobně ještě Market Profil, protože jde o unikátní znázornění a zcela jiný pohled na trh, a sílu měny (specifická forexová analýza). Pojďme si popsat, co se pod jednotlivými analýzami skrývá.

Fundamentální analýza

Cílem fundamentální analýzy je sledovat a následně správně odhadnout pohyb hodnoty měnových párů (akcií, komodit…) na základě finančních a ekonomických dat. Jinými slovy, díváme se na trh prostřednictvím ekonomických, sociálních a politických aspektů, které ovlivňují nabídku a poptávku. Hledáme např. zemi, jejíž ekonomika si vede dobře, protože čím lepší je hospodářství dané země, tím silnější má měnu. Ekonomické prvky jako inflace, úrokové sazby, kroky vlád včetně centrálních bank a mnoho dalších faktorů ovlivňuje hodnotu měny. Užitečným pomocníkem při obchodování na Forexu je tzv. ekonomický kalendář. Ten v předstihu informuje o tom, kdy budou jaká ekonomická data zveřejněna, jaké jsou očekávané hodnoty a jaké byly ty předchozí. Tyto ukazatele a jejich vývoj jsou pak klíčové pro tvorbu obchodní strategie. Druhou možností, jak obchodníci často využívají fundamentální analýzu, je určení směru hlavního trendu a následně zpřesňují vstupy do obchodů na základě technické analýzy.

Technická analýza

Technická analýza vychází ze studia nabídky a poptávky a využívá k tomu hlavně cenu a čas. Je postavena na základě historického vývoje cen, který se s velkou pravděpodobností opakuje i v budoucnosti. To znamená, že lidé si pamatují to, co se na trhu stalo před časem, a využívají toho k nákupu a prodeji v budoucnu. Proto jsou základním prvkem technické analýzy grafy vývoje ceny. Technický analytik se pokouší rozpoznat v pohybu kurzu na cenovém grafu například určitý tvar (formaci), která v minulosti měla větší pravděpodobnost nějakého následného vývoje ceny a podle toho načasuje nákup a prodej. K tomu používá jednak grafické formace (např. linie supportů a resistencí) a technické indikátory (např. klouzavé průměry, oscilátory apod.).
Principy technické analýzy jsou postaveny na desetiletích sledování finančních trhů. Např. nejstarší metoda technické analýzy, svíčkové formace, byla vyvinuta na počátku 18. století. Trhy se od té doby změnily, ale základ zůstal stejný. Ceny jsou určovány změnami v psychologii davu. V podstatě nezáleží na tom, zda sledujete krátkodobé nebo dlouhodobé grafy, zda obchodujete DAX (německý akciový index), či spekulujete na vzestup měnového páru GBP/JPY. Finanční trhy odrážejí lidskou aktivitu, která je více méně konstantní a projevuje se právě v grafech.

 

Síla jednotlivých měn

Zásadním rozdílem mezi měnovými spot (Forex) trhy a trhy akciovými nebo komoditními je hlavně to, že měnové trhy neobchodují konkrétní titul (jako jsou z jiných trhů známé zlato, ropa, stříbro, pšenice, káva, kakao, různé akcie, burzovní indexy atd.), ale výhradně jen párovaný vztah mezi dvěma měnami. Základem analýzy pohybů měnového páru je analýza síly dílčí měny v páru (Currency Strenght Analysis – CSA). CSA jsou studie o tom, jak jednotlivé měny tvoří, resp. ovlivňují pohyby měnových párů a jejich intradenních pohybových cyklů nebo trendů. V CSA se tedy hlavně jedná o individuální analýzu měny a její následné párování s dalšími měnami. Bohužel jen málo Forex obchodníků tyto pojmy zcela dobře chápe.



 

Market Profil

Metodu analýzy trhu Market Profile vymyslel a do praxe uvedl J. Peter Steidlmayer, protože chtěl nějakým způsobem vidět, kde v rámci dne probíhá největší obchodní aktivita a jaké je rozložení této aktivity na jednotlivých cenách obchodovaných v daném dni. MP je prostředek, který vizuálně velmi přehledně ukazuje na jedné ose čas a na druhé cenu. Dává tím celkový pohled na tržní aktivitu.

Tento způsob analýzy trhu dává pohled do pozadí struktury trhu a dovoluje dělat vizualizace o tom, kam by cena mohla dojít a kde se dají očekávat „souboje“ o určitou cenovou hladinu. Odpadají tak úplně optimalizace systémů v neúspěšném období a hledání nových kombinací indikátorů. Profil mi říká, co se na trhu děje a kam by cena mohla dojít.

Základní stavební kameny MP jsou takzvané TPO. TPO jsou zobrazovány jako písmena abecedy. Každý profil bude většinou začínat písmenem A. Po otevření profilu se jednotlivá TPO „obtisknou“ na každé hladině, kde se trh obchodoval, a budou se vykreslovat po určitý časový interval. Po ukončení zadaného intervalu se začne vykreslovat písmeno B, a tak to pokračuje dále.

 

Závěr

Teď máte rámcovou představu o tom, jaké druhy analýz trhu existují. Více o technické analýze, Market Profilu i dalších principech si povíme v samostatných kapitolách. Poskytneme vám dostatek informací k tomu, abyste si mohli vybrat to, co vám nejvíce bude vyhovovat.

Ohodnoťte článek
Sdílejte článek
Analýza trhu je základ
Reklama