Reklama
Vítejte v byznysu, kde uspět může každý.
Menu

Analýza trhu je základ

FX Průvodce

Nejčastěji se setkáte se dvěma typy analýz trhu, které můžete využít pro sestavení vlastní strategie v obchodování. Prvním typem je analýza fundamentální, druhým pak analýza technická. Do základního rozčlenění počítám osobně ještě Market Profil, protože jde o unikátní znázornění a zcela jiný pohled na trh, a sílu měny (specifická forexová analýza). Pojďme si popsat, co se pod jednotlivými analýzami skrývá.

Fundamentální analýza

Cílem fundamentální analýzy je sledovat a následně správně odhadnout pohyb hodnoty měnových párů (akcií, komodit…) na základě finančních a ekonomických dat. Jinými slovy, díváme se na trh prostřednictvím ekonomických, sociálních a politických aspektů, které ovlivňují nabídku a poptávku. Hledáme např. zemi, jejíž ekonomika si vede dobře, protože čím lepší je hospodářství dané země, tím silnější má měnu. Ekonomické prvky jako inflace, úrokové sazby, kroky vlád včetně centrálních bank a mnoho dalších faktorů ovlivňuje hodnotu měny.

Užitečným pomocníkem při obchodování na Forexu je tzv. ekonomický kalendář. Ten v předstihu informuje o tom, kdy budou jaká ekonomická data zveřejněna, jaké jsou očekávané hodnoty a jaké byly ty předchozí. Tyto ukazatele a jejich vývoj jsou pak klíčové pro tvorbu obchodní strategie.

Druhou možností, jak obchodníci často využívají fundamentální analýzu, je určení směru hlavního trendu a následně zpřesňují vstupy do obchodů na základě technické analýzy.

Technická analýza

Základem technické analýzy je systematické studium údajů tvořených trhem. Vychází z vyhodnocování nabídky a poptávky v průběhu času a zohledňuje historický vývoj cen, který se s velkou pravděpodobností bude opakovat i v budoucnosti. Využívá totiž toho, že lidé na některé typy zpráv reagují stále velmi podobně. Pamatují si, co se na trhu stalo před časem, a využívají toho k nákupu a prodeji v budoucnu. Reakce na tyto zprávy se promítají do vývoje cenových grafů a právě těch pak technická analýza využívá k uečení dalšího vývoje trhů.

Funguje to tak, že na cenových grafech se technický analytik v pohybech kurzu pokouší rozpoznat například určité tvary (formace), které v minulosti měly větší pravděpodobnost nějakého následného vývoje ceny a podle toho načasuje nákup a prodej.

K tomu používá:

  • grafické formace (např. linie supportů a resistencí),
  • technické indikátory (např. klouzavé průměry, oscilátory apod.).


Principy technické analýzy jsou postaveny na desetiletích sledování finančních trhů. Příkladem může být nejstarší metoda této analýzy, svíčkové formace, která byla vyvinuta v Japonsku už na počátku 18. století. Trhy se od té doby sice změnily, svíčkové formace jsou však stále používané a u některých obchodníků velmi oblíbené. Stále totiž platí pravidlo, že ceny jsou určovány změnami v psychologii davu. V podstatě nezáleží na tom, zda sledujete krátkodobé nebo dlouhodobé grafy, zda obchodujete DAX (německý akciový index), či spekulujete na vzestup měnového páru GBP/JPY. Finanční trhy odrážejí lidskou aktivitu, která je více méně konstantní a projevuje se právě v grafech.

 

Síla jednotlivých měn

Zásadním rozdílem mezi měnovými spot (Forex) trhy a trhy akciovými nebo komoditními je hlavně to, že měnové trhy neobchodují konkrétní titul (jako jsou z jiných trhů známé zlato, ropa, stříbro, pšenice, káva, kakao, různé akcie, burzovní indexy atd.), ale výhradně jen párovaný vztah mezi dvěma měnami. Základem analýzy pohybů měnového páru je analýza síly dílčí měny v páru (Currency Strenght Analysis – CSA). CSA jsou studie o tom, jak jednotlivé měny tvoří, resp. ovlivňují pohyby měnových párů a jejich intradenních pohybových cyklů nebo trendů. V CSA se tedy hlavně jedná o individuální analýzu měny a její následné párování s dalšími měnami. Bohužel jen málo Forex obchodníků tyto pojmy zcela dobře chápe.



 

Market Profil

Metodu analýzy trhu Market Profile vymyslel a do praxe uvedl J. Peter Steidlmayer, protože chtěl nějakým způsobem vidět, kde v rámci dne probíhá největší obchodní aktivita a jaké je rozložení této aktivity na jednotlivých cenách obchodovaných v daném dni. MP je prostředek, který vizuálně velmi přehledně ukazuje na jedné ose čas a na druhé cenu. Dává tím celkový pohled na tržní aktivitu.

Tento způsob analýzy trhu dává pohled do pozadí struktury trhu a dovoluje dělat vizualizace o tom, kam by cena mohla dojít a kde se dají očekávat „souboje“ o určitou cenovou hladinu. Odpadají tak úplně optimalizace systémů v neúspěšném období a hledání nových kombinací indikátorů. Profil mi říká, co se na trhu děje a kam by cena mohla dojít.

Základní stavební kameny MP jsou takzvané TPO. TPO jsou zobrazovány jako písmena abecedy. Každý profil bude většinou začínat písmenem A. Po otevření profilu se jednotlivá TPO „obtisknou“ na každé hladině, kde se trh obchodoval, a budou se vykreslovat po určitý časový interval. Po ukončení zadaného intervalu se začne vykreslovat písmeno B, a tak to pokračuje dále.

 

Závěr

Teď máte rámcovou představu o tom, jaké druhy analýz trhu existují. Více o technické analýze, Market Profilu i dalších principech si povíme v samostatných kapitolách. Poskytneme vám dostatek informací k tomu, abyste si mohli vybrat to, co vám nejvíce bude vyhovovat.

Ohodnoťte článek
Sdílejte článek
Analýza trhu je základ